søndag 14. oktober 2007

Dumt spørsmål

Litt dumt spørsmål, men jeg lurer på om dere lar ungene få sove på magen. Mine legger seg alltid for å sove på magen, men jeg snur dem når de har sovnet. Jeg er så redd for krybbedød. Vet at det er mest vanlig med krybbedød i løpet av det første året, og som oftest i løpet av de første 6 månedene. Men jeg har fått helt angst etter at hun studievenninnen min mistet sin 1 1/2 gamle sønn i krybbedød.

Er jeg overhysterisk? De har jo lyst å ligge på magen.

Og så et annet spørsmål. Har dere tynne puter til dem? Leo snur seg alltid i sengen når han skal legge seg for å sove. Han legger seg slik at han har dynen til pute. Dette gjør han bevisst hver gang.

5 kommentarer:

Magnhild sa...

Vi har ingen mulighet for å forhindre at guttene sover på magen. De er så urolige i søvne at de virrer rundt over alt. Og dyne bruker de veldig lite. Så vi kjøpte ullpys til dem, så fryser de i alle fall ikke. Også legger vi dyne på dem når vi er innom før vi legger oss. Som oftest sover de med rumpen i været og hendene under hodet. Og snur vi på dem, så knurrer de og snur seg tilbake igjen...

Pute har vi ikke heller. Tror ikke Erik fikk pute før han var 2 år. om ikke enda større. Han gav heller ikke uttrykk for at han ville ha det.

LuckyTone sa...

Her ligger guttene slik som de vil.
Men når jeg er inne hos de ligger jeg de på rygg eller på siden, men de ligger ofte på magen også.:)
Her har guttene hatt pute lenge.. De fikk pute en gang når de var forkjølet... og puten er der fortsatt. De har sånn stor pute som vi har... Men ikke så veldig tykk.

Cecilie sa...

Mine små ligger også på magen stort sett hver gang vi kommer inn til de. Det samme gjorde storesøster.
Vi gjør som vi gjorde med henne - snur de på ryggen de gangene vi sjekker.
Jeg tenker endel på krybbedød jeg også, men vi kommer ikke til å gjøre noe utover det vi gjør i dag. (Jeg tenker bl.a. på sånne poser..).

Når det gjelder puter så tenkte jeg faktisk her om dagen at jeg skulle prøve med sånne tynne, små babyputer for å se om de kanskje snur seg litt mindre da. Lite trolig, kanskje, men verdt et forsøk.
Fride fikk pute da hun var rundt 2 år, tror jeg.

Eva sa...

Våre har fått sove på magen, aller rettere sagt som de vil siden de begynte å snu seg... Konrad ligger stort sett på magen hele natta. Tønnes svirrer rundt hele tiden, så han er som regel uten dyne hver gang vi er innom... Pute bruker vi ikke. Ullpysj er fint for da er de hvertfall varme. Eller så har vi body under bomullspysj.
Og skulle vi finne på å snu dem, vil de bare snu seg tilbake med en gang...:-)
Det går nok bra renker jeg..

Livø sa...

A og B sover også stort sett på magen. Vi snur de når vi er innom og titter til de, men de er like raskt tilbake i mageleie.
De fikk en liten pute hver for et par mnd siden, den brukes nok mest til kos og de har aldri hodet på den når vi er innom.

A og B ligger i babysafe, men vi spenner de ikke fast i sengen. De sover tydelig bedre i posen enn uten, og dynen blir ikke sparket bort så lett.