onsdag 16. mai 2007

Helsekontroll i dag.....hmm

Må si at jeg fikk dårligsamvittighet i dag:( Først var det middagsglassene. Jeg gir jo alltid disse glassene til middag. Hun mente at jeg heller kunne lage middag (hun sa det ikke så direkte da). Jeg trodde det var helt ok å gi dette.
Og så spurte hun om hva vi skulle gjøre når min permisjon gikk ut. Jeg sa at de skulle i barnehage. Da sa hun at ungene trengte et fang å sitte på når de var så små og ikke så mye andre lekekamerater. Andre å leke med trengte de fra når de var 2-3 år. Hun synes det er tidlig å gå i barnehage. Det er det jo, men det er jo ikke alle som har muligheten til å gå hjemme. Folk må jo ha penger. Jeg skal i studier da, men jeg får jo penger fra lånekassen, det vil jeg ikke få hvis jeg går hjemme et år til.

Dette er ikke ment som kritikk til helsesøster altså! Hun er grei, men jeg fikk dårlig samvittighet nå! Gruer meg til å sende de i barnehage!!

Målene: Eskil 8,82 kg og noe (72,5 cm lang), Leo 8,49 (72 cm lang). Da var det svar på ditt innlegg også Tone:)

4 kommentarer:

LuckyTone sa...

Ikke ha dårlig samvittighet. De kommer til å kose seg mye i barnehagen"nikke" Siden du skal studere så kan du jo kanskje ta noen fri dager og ha guttene hjemme?:)Litt innimellom tenkte jeg. Kanskje det kan lette på samvittigheten din;)

Og angående middagsglass: Jeg gir også nesten bare kjøpemiddag"glis"
Når vi har f.eks kjøttkaker til middag, tar jeg kjøttkaker, poteter, gulrøtter og litt saus og mikser med stavmixeren. Det digger de. Så når vi har middag som de kan få, og jeg har rester, lager jeg litt og fryser. MEN for det meste får de middagsglass. Tror de er super jeg!!!

De vokser til disse guttene:) Det er så kjekt!!!! Men tiden flyyyyyger av sted merker jeg.

Magnhild sa...

Nå ble jeg provoser av denne helsesøsteren altså. Det er da vel ikke hun som skal bestemme hva som er best for barna. Det er jo som hun sier mulig å lage middag hjemme til ungene, men det tar utrolig mye tid når de er så små. Så vi gir også bare glass. Dvs, det lille de får av middag da. De er langt fra interessert i det enda... Spytter ut med en gang. Med Erik så gav vi ikke glass i det hele tatt, han ville ikke ha det, så han fikk vår middag han eller grøt når vi hadde dumme middag som pizza... Det som er med glassene er at de ofte er tilsatt for mye salt og smakstilsetninger og inneholder for lite vitaminer og mineraler i forhold til hjemmelaget mat. Det er vel derfor noen mener det er bedre å lage hjemmelaget.

Og angående barnehage så mener jo jeg at alle barn i alle aldre har behov for å gå i barnehage. Og så lenge man faktisk ikke har penger til å gå hjemme lenger enn ett år, så er barnehage det beste alternativet. Og det er jo som Tone sier mulig for studenter å ha dem hjemme innimellom når man har lyst og tid. Og la de ha gaske korte fine dager innimellom.

Ikke ha dårlig samvittighet. Det kommer du ingen vvei med. Og tenk så fint de får det i barnehagen da. På småbarnsavdelingen er det få barn og mange voksne, så de har et fang å sitte på. Men så mener jo jeg også at barn skal kunne leke på gulvet alene, eller sammen med andre barn, og ikke alltid måtte ha et fang jeg da.

Må jo si det at jeg har vært klar i mine meninger angående barn og barnehage og mat til vår helsesøster, så hun sier ikke noe hun...

Ha en fin 17. mai!!

Magnhild sa...

Oi, den ble lang den...

Eva sa...

Ikke no gøy å høre sånt nei!
Nå er vel ikke jeg den rette til å uttale meg om saken, da jeg også syns at småbarn har godt av å være hjemme lengre enn det første året..
Der er jeg veldig heldig med jobbsituasjonen.. Er ferdig i fjøset før mannen drar på jobb.. Så er jeg ute mens gutta sover formiddagslur. Så kan jeg kose meg masse resten av dagen. Men, det er selvfølgelig perioder der det blir litt vel hektisk.

Men, tilbake ti helsesøstra di. Så syns jeg hun kunne spart seg litt av moralprekenen. Det er vel opp til hver enkelt å velge hva man vil gjøre??

Angående middag: Jeg koker potet,gulrot,kålrot eller blomkål. I forskjellige kombinasjoner. Setter på det først så er det klart til voksenmaten er ferdig..
Bruker gaffel å mose det med og blander i litt brelett, så da får de alltid nylagd mat. Og jeg syns det er utrolig enkelt og ikke minst veldig billig i forhold til glassene....:-) Har ikke begynt med kjøtt/fisk enda, men jeg kommer til å koke kjøtt å fryse ned i posjoner som kan blandes med grønnsaker.
Men, der og er det vel opp til hver enkelt å bestemme!!

Fin vekt og lengde på guttene!!