mandag 12. februar 2007

Morsdagen har vært den tøffeste dagen som Mamma (og Pappa) hittil!

Vi har jo i all tid slitt med masse gulping, type sprutgulp. Det har desverre ikke blitt noe bedre etter at vi begynte med grøt, men vedvarer på samme måte som tidligere. Vi har prøvd ut det som finnes av forskjellige MME for lenge siden og landet på Collet som barna våre gulper minst av. Forrige torsdag var vi på 4mnd kontroll på helsestasjonen og da anbefalte helsesøster oss å begynne med Nestargel fortykkningsmiddel i MME. Så med godt mot begynte vi med dette på fredag.Allerede fredag kveld gulpet de mye mindre, Birgitte har vel ikke gulpet i det hele tatt siden vi startet. Men, Askil han sliter stakkar liten... Han har begynt å kaste opp. Natt til lørdag var det bittelitt.... På lørdag ettermiddag kastet han opp mens han spiste og det samme gjentok seg på kvelden. I går har han kun klynket og jamret seg.... han spiste opp hele mme-flasken sin til frokost, grøt ville han ikke ha. Etter dette har han kastet opp gjentatte ganger, store mengder.... Han hadde ikke feber, men han hostet innimellom. Han sov stort sett bare og det har ikke vært mulig å få i han noe mer næring... ikke engang en slurk lunkent, kokt vann. Vi kontaktet legevakten kl. 12, da skulle vi komme om en time. Vi reiste opp, og fikk beskjed om at det minimum var 1,5 timers ventetid til.... så da dro jeg hjem igjen...Blir litt frustrert over å vente, men tenkte jo at jeg som helsepersonell skjønner godt at det er mye som er langt mer alvorlig enn dette.... Det var bare så vondt å se på at A ikke har det noe bra! Vi tenkte at det var omgangssyke eller en allergisk reaksjon på Nestargel sønnen min har fått!

Vi dro tilbake til legevakten i 15-tiden og Askil ble raskt undersøkt der... heldigvis ingen ventetid når vi kom denne gangen. Konklusjonen var allt annet enn det vi forventet, vi ble sendt videre til barneavdelingen ved Sykehuset i Fredrikstad. Dette pga mistanke om økt trykk i hodet. Etter å ha gjennomført ultralyd av hodet ble dette bekreftet, lille gutten min har økt trykk i hodet og forstørrede ventrikler...dvs mer væske i ventriklene enn normalt. Dermed ble vi sendt med ambulanse til Rikshospitalet. I kveld ble det gjort CT som bekrefter det de har sett så langt og som heldigvis utelukker skumle ting som svulster og andre ondartede ting. Når kl. ble 22 kom endelig min kjæreste Erik inn etter å ha hentet bilen vår i Fredrikstad og snakket mer med legene der. Det var så tøft å være alene med han gjennom alle undersøkelser og ikke minst gjennom sjokket dette var!
Nå ligger lillegutt på overvåkningen på nevrokirurgisk barneavdeling på Riksen og Pappan er hos han. I morgen tidlig skal det gjøres MR i narkose. Deretter vil vi få høre hva som bør og kan gjøres videre. Det er mulig at han må opereres og at det vil bli lagt inn dren, men det vet vi ikke sikkert enda...
Vi er nok ganske sjokkerte over at det vi trodde var omgangssyke eller en allergisk reaksjon på nestargel viste seg å være noe så alvorlig.
Denne morsdagen vil jeg nok alltid huske.
Jeg skal nå forsøke å få meg litt søvn, sendte hjem barnevakten som har vært hos Birgitte i 0130-tiden og jeg må innrømme at jeg angrer på at jeg ikke tok imot tilbudet om at hun kunne være hos meg fram til morgenen. Klarer ikke helt å slappe av og finne ro til å sove nå.
Mandag formiddag kommer moren min hit igjen og da kan jeg reise inn til Riksen igjen.Dette har bare vært en så utrolig tøff dag.....

Cecilie, jeg har gledet meg så utrolig masse til torsdag når du skulle komme hit på besøk! Akkurat nå vet jeg ikke helt hvordan dagene blir og om det er mulig å gjennomføre. I mitt barnslige sinn håper jeg at de skal finne ut på MR i morgen at det ikke er nødvendig å operere og at vi kan få dra hjem alle sammen, og bare leve videre uten at det blir noen omveltninger eller påkjenninger videre. Så om det er opp til meg så treffes vi som planlagt, jeg er bare litt redd for at Askil stikker kjepper i hjulene for oss denne gangen. Vi får se.... uansett vi snakkes!

Skal forsøke å holde dere oppdatert så godt jeg kan!

En stor klem til dere alle sammen!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Å herregud, stakkar dere!! Sitter her helt målløs. Håper dette ordner seg raskt!

Cecilie sa...

Nei og nei.. Stakkars Askil og stakkars dere.
Dette var helt grusomme nyheter, Livø - kjenner en liten tåre i øyenkroken her jeg sitter.

Jeg sender dere mange gode tanker og håper lillegutt slipper operasjonen og at kan kommer fort hjem til mamman, pappan og søstern sin.

Og du skal ikke tenke på meg og oss, Livø. Bruk tiden med barna og Erik så finner vi en annen dag vi kan møtes når alt har roet seg.

Har du behov for å prate så er jeg her.

God klem og varme tanker.

Eva sa...

Oj, oj oj....
Sånt finner jeg ikke ord på!
Stakkars dere!

Nå håper jeg inderlig at det ordner seg på en måte.. Uten alt for masse ubehageligheter..

Hold oss oppdatert kjære venn!
Vi er mange her som er veldig bekymret for Askild og resten av familien din!

:-)

LuckyTone sa...

Dette var ikke noe kjekt... Jeg håper virkelig at det ordner seg.Stakkars lille gutten...
Tenker på dere og vil gi dere en stor klem!
Stor hilsen fra Tone.

Magnhild sa...

Jeg blir helt satt ut her jeg. håper så inderlig at dette går bra og at Askil kommer seg raskt. Han er i trygge hender nå.

Og igjen viser det seg å ta magefølelsen på alvor reise på legevakten om man tror noe er galt.

kjempebra at dere dro på legevakten! Vet ikke om jeg hadde gjort det. Tenker nok alt for ofte at ting nok går over om man bare tar tiden til hjelp...

Eva sa...

Har noen hørt noe idag???

Askil skulle operere en cyste legene hadde funnet i hodet hans..
Lurer sånn på hvordan det står til med han og ikke minst Livø!
Dette må være knalltøft..

Vi må lære av dette å oppsøke hjelp om vi tror noe kan være galt..
Jeg er nok lik Magnhild der. Venter en stund til så år det nok over...

Magnhild sa...

Ååh jeg håper det går bra. Jeg har ikke hørt noe, men håper de bare er for opptatt til å oppdatere oss.

uff dette er skummelt altså!!!

Cecilie sa...

Hei dere.

Jeg har hatt litt kontakt med Livø og Askil ble operert i går og alt hat gått bra. Han kommer heller ikke til å få noen varige men og det er kjempefint!

De skulle hente Birgitte i dag, tror jeg slik at de alle kan være sammen.

(Håper det ikke gjorde noe, Livø at jeg oppdaderte jentene her inne...)

Hun skriver nok når hun får mulighet.

Er veldig glad for at alt har gått så fint - uff, det må ha vært forferdelig for Livø og Erik, dette..

God klem til deg til deg, Livø!

Cecilie