fredag 13. april 2007

Litt forskjellig.

Jeg har også vært på shopping...UTEN unger. På 40 minutter kjøpte jeg et belte, to topper, en genser, en bukse og en jakke. Her gjelder det å anvende tiden godt når en først finner en liten ledig stund en kan bruke på seg selv. Hadde ikke butikkene stengt kunne de tjent mye mer på meg. Fant så masse fint for en gang skyld.

For et par dager siden stod Eskil! Han holdt med hendene i sofaen, men ellers så stod han støtt som et fjell uten å støtte kroppen på noe. Han stod sånn lenge. Og han lo! Lo og lo og lo. Etterpå gliste han fra øre til øre. Jeg har aldri sett en så stolt unge:D Han er så sterk i beina. Men er det egentlig bra at jeg lar han få hele kroppsbelastningen på beina så tidlig? Skal spørre på helsestasjonen. Han har lyst å stå sånn, men jeg tør ikke å gjøre noe særlig mer i tilfelle han tar skade av det.



Og så over til noe helt forferdelig tragisk:( Jeg har lagt våken i halve natt og tenkt på det. Jeg fikk vite i går kveld at en studievennine av meg mistet sønnen sin i påsken. Han ble 1 1/2 år. Mormoren hadde lagt han for natten. Da hun skulle sjekke han en halv time etterpå var han død. Det er så grusomt. Hun gikk gravid under studiene. Hun hadde han også av og til med da vi jobbet med en kandidatoppgave. Liten skjønn gutt. Jeg er så glad for at en annen fortalte meg dette. For om 4-5 månder skal jeg begynne igjen på studiene og da er hun den eneste igjen som jeg kjenner. Vi pleier jo å snakke om ungene. Det spørs vel om hun klarer det siste året nå.
Dette får en til å tenke. Som en venninne av meg sier, vi har bare ungene på lån. Vet ikke hvor mange ganger jeg sjekket ungene før jeg sovnet i natt. Det er jo ikke noe jeg kan gjøre med, men jeg ble så skremt når det skjer så nært.

2 kommentarer:

Livø sa...

Så forferdelig med barnet til venninnen din! Det er jo det største marerittet man kan oppleve tror jeg... og det er vel den angsten som bor i oss hele tiden som gjør at vi er bekymrede foreldre. Det er jo ingen som ønsker å miste det mest dyrebare man eier!

Må virkelig si at du har vært effektiv på shopping, gjør godt å fornye seg litt da!

Så til Eskil og ståing... Tar meg friheten å uttale meg om det jeg...
Det anbefales ikke å la barn trene på å stå før de reiser seg opp selv. Det er først da kroppen egentlig er klar for det.
Men, å la han stå litt innimellom for gøy, dog i korte sekvenser som lek tror jeg ikke skader noe.
Det jeg egentlig prøver å si er at man ikke skal trene på å stå før barnet har nådd det utviklingstrinnet, det er så mye annet som skal gjøres først... Dumt om man hopper over en fase som egentlig er viktig for utviklingen videre.
Før man står skal man gjerne krabbe og sitte selv... med sitte selv, mener jeg at man skal komme seg opp i sittende uten hjelp og være fri i bevegelsene allikevel. Mulig jeg uttrykker meg litt vanskelig her, men det er bare å spørre hvis jeg skal utdype det videre.

LuckyTone sa...

Det er helt grusomt... finnes ikke ord...Føler med venninnen din og familien hennes, Elisabeth!

Gøy med shopping:)
Jeg og har shoppet i dag:) Guttene sov godt i vognen, og jeg fikk prøvd og handlet flere anntrekk. JIPPI!!!

Agnående ståing: Her står de også i sofaen"rødme" Isak elsker å stå, han har jo stått i flere uker nå. Jeg lar han stå, men vet jo at en kanskje burde vente. Isak sitter alene på gulvet også han. Det elsker han, han hyler av glede. Legger seg ned og reiser seg i sittestilling igjen. Ja, ja, reiser seg og reiser seg....faller han til siden kommer han seg ikke opp igjen... Da får han en hjelpende hånd av mammaen...