fredag 5. januar 2007

Den første grøten!

Jeg var på helsestasjonen for å veie barna på onsdag, har mistenkt at Birgitte har gått forbi Askil i vekt og det stemte jammen godt.
Saken er den at Askil kun har lagt på seg litt over 200 gram den siste mnd, altså altfor lite. Kurven hans hadde flatet helt ut. Vi har i lengre tid opplevd at Askil spiser mindre enn søsteren og at han gulper en god del mer enn henne til tider. Dermed anbefalte helsesøster oss at han skulle få litt grøt. Dermed ble den første grøten inntatt onsdag kveld, variant mais. Og det ser virkelig ut til at Askil elsker det, han vil gjerne ha mer enn hva vi har blitt anbefalt å gi han... i dag har jeg økt porsjonen hans litt. Og i gårkveld fikk Birgitte smake en skje. Det virker ikke som at noen av de har fått magebesvær av det. Vi håper uansett at det gir resultater og at Askil vil legge på seg litt mer på sikt. Regner ikke med at det gir noen utslag på vekten til neste kontroll som er på mandag. Da er det tid for 3-mnd kontroll for oss også.

(Må innrømme at jeg hadde håpet grøt skulle ha en bivirkning for Askil... litt mer sammenhengende søvn... etter jul har det vært tilbake til mindre enn 5 timer før nattmåltidet og kun 3 timer etterpå... lengter etter de nettene de sov mellom7 og 9 timer!)

6 kommentarer:

Livø sa...

Dere som har barn fra før og erfaring med grøt....
Det er vel normalt at barnet drikker mindre mme til måltider som det først har fått grøt?
Askil har bare drukket ml 80-130 ml til de måltidene han har fått grøt i dag. Blir litt usikker...

Unknown sa...

Ja, de drikker mindre melk da. Kjetil fikk veldig problemer med magen etter at han begynte med grøt og hadde det lenge. Dere er heldig som slipper det.

Cecilie sa...

Så spennende og ha begynt med grøt, da! Håper det er det som skal til for at han legger godt på seg.

Jeg vil nok tor at det bare er naturlig at de drikker mindre melk når de får grøt først i måltidet. Tror nok ikke du skal bekymre deg for det.
Og så fint at han ikke reagerer med magevondt :)

Da jeg begynte med grøt til Fride fikk jeg beskjed om at hun skulle drikke melk først og så gi grøt etterpå for så å jevne det ut etterhvert. Men det spiller kanskje ingen rolle. Jeg ammet jo Fride da også så det kan kanskje ha noe med det å gjøre.. For at melkeproduksjonen ikke skulle gå ned.

LuckyTone sa...

Så spennende da! Veldig godt at det ikke er blitt noen vonde mager. Jeg har tenkt å begynne med grøt snart også... Såg på butikken i dag, men visste ikke hvilken jeg skulle kjøpe.... Blander du ut med mme i steden for vann? Tror det stod "blandes med vann" på alle de jeg såg...er det noen egne som skal blandes med mme??? Men jeg kjøpte noen glass med ett eller annet i i dag:) En sviske og en pære. De fikk så vidt smake på sviske i dag...kanskje fem dråper:) De smattet godt:)

Livø sa...

Helsesøster anbefalte oss mais eller risgrøt, disse inneholder ikke gluten og det er viktig for så små babymager sa hun. Derfor skal man vente litt med havre/hvetegrøt. Vi kjøpte maisgrøt og denne skal blandes med MM eller MME. Jeg har også lurt på om jeg skulle kjøpe noen nye smaker på glass.
I natt fikk vi den herlige opplevelsen at de sov sammenhengede i 9,5 timer....fikk mme i senga og sov i 2 til!
Tror kaskje vi skal gi litt til Birgitte snart også! Askil elsker ihvertfall grøt!

Cecilie sa...

Så deilig, da! Håper de fortsetter å sove like godt hver natt *krysser fingre*

Gleder meg til vi skal begynne med grøt her i huset også - det blir nok ikke veldig lenge til.