tirsdag 30. januar 2007

Forkjølelse på retur og "ødelagte"/nye? rutiner....

Nå har vi vært hos mine foreldre i 1,5 uker og vi koser oss masse! Blir rent bortskjemt med alle ekstra hender og ivrig innsats fra både besteforeldre, tanter, onkler og kusiner.... Regner med at vi får et lite mareritt for å komme tilbake til våre gamle rutiner!
For min del blir det lange turer med vogna hver eneste dag, samt muligheter til skiturer i lysløypa når barna har lagt seg for kvelden eller møte gamle venninner på kafè.... skikkelig kos for meg! Mens Erik synes det er nitrist å være helgepappa, tror nok han gleder seg til vi alle er samlet sammen og vel hjemme igjen i et (forhåpentligvis) knirkefritt hus!

Omsider ser det ut til at forkjølelsen slipper taket og jeg håper så inderlig at det skal medføre litt mer sammenhengende søvn for Birgitte og Askil igjen.... Det har vært et stort tilbakeskritt å måtte gi de mat to ganger hver eneste natt! Skjønner ikke helt hvordan vi skal komme bort fra det igjen, og det kommer nok ikke til å skje så lenge vi er her hos foreldrene mine som synes det er helt ok å gi litt ekstra nattmat og kos!
Jeg håper bare vi skal klare å snu trenden når vi kommer hjem igjen neste uke, vi vil ikke ha det slik som nå... (Så lenge vi er her går det jo greit, siden mine foreldre tar nattstellene for meg annenhver natt... Men, det blir jo helt andre boller når vi kommer hjem igjen!)

Slik det er nå gir vi grøt 2 ganger i døgnet, frokost og kveldsmat. Lurer litt på om vi skal gi de enda et måltid? Skal spørre når vi skal på helsestasjonen neste gang. De drikker mme som tidligere, men selvfølgelig noe mindre når de har fått grøt til samme måltid.
Hvor masse grøt gir dere andre som har begynt med grøt? Hvor ofte?
Vi prøvde noen dager med fruktmos og det ble godt i mottatt, bortsett fra at vi syntes nattesøvnen ble enda dårligere... sluttet med det igjen, men er usikker på om det har gitt noen effekt enda.

Om noen har noen gode tips for mer sammenhengende søvn tar vi de imot med åpne armer! Vi forstår på en måte ikke hvor det klikket og gikk galt?!

Birgitte har til min store fortvilelse utviklet en favorittside.... det har hun jo hatt hele tiden og vi har forsøkt å stimulere på alle mulige tenklige måter for å få henne til å bli mer fokusert mot den andre siden. Jeg har jo tidligere jobbet som barnefysioterapeut og har behandlet en del barn med skjevheter i nakkeregionen pga favorittsider og har hele tiden håpet at jeg skal slippe denne prosessen med Birgitte. Nå ser det ut til at det ikke er noen vei tilbake og at tøyning blir en daglig aktivitet for oss.... barnet mitt synes det er helt forferdelig og det smerter i hjertet mitt når jeg tøyer på en motvillig pike! Håper bare det vil ha snarlig effekt og at jeg ikke må holde på med dette lenge....

Når det gjelder utviklingen så er de begge sånn midt på treet... de leker og lager masse pratelyder, Birgitte har til og med begynt å "synge" litt for oss.... Bevisst rulling den ene eller andre veien har vi ikke sett noe til enda, kun uhell som har gitt en gevinst av overbegeistrede tilskuere som gjerne vil ha gjentagelser som uteblir totalt... Det vanker mangt et smil til oss om dagen, de er gledespredere til omgivelsene og vi koser oss masse! Den viktigste aktiviteten til begge er for tiden å holde fast i ting og forsøke å få fatt på nye...kjempemoro... Og de er voldsomt opptatt av å se på hverandre og "praten" går i ett mellom de i perioder!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Leo har også fått skjevt bakhodet pga at han har en favorittside. Han blir rasende sint hvis jeg prøver å få han til å bli liggende på den andre siden. Vil dette rette seg ut hvis jeg hele tiden sørger for at han ligger på den andre siden? Hva mener du med tøyning?

LuckyTone sa...

Kjedelig med tilbake skritt ang. soving om natten. Jeg har hatt to kjipe netter:( Mannen var bortreist fra mandag til tirsdag, da var et hyling på natten på første gang på MANGE uker. Tror de merket at han ikke var der:)
I natt har Gabriel våknet hvert 10 min. fra 02-05 Og da han ga seg begynnte Isak å pludre og smile i sengen!!!!! Typisk. Håper det kommer seg, vi har jo blitt så bortskjemp med soving hele natten.
Tror ikke jeg har noen råd ang soving hele natten. Bruker de smokk? Da vi kuttet nattmåltidet puttet vi smokk i de når de våknet, det synes de var helt greit:)

Grøt: Jeg gir grøt to ganger dagen. En gang kl. 12 og en gang kl 18. De får ca 6-9 skjeer hver pr. måltid. Isak vil helst ikke drikke etterpå han. Gjerne bare 30ml!!! Gir dere grøt først så melk rett etterpå?
Det gjør jeg, men Isak griner mye når han skal få melk etterpå...tror det er fordi han egentlig er mett... Skal prøve å gi grøt ca 1/2 time før melk i dag...

Så deilig med hjelp fra besteforeldre, tanter etc. :) Kos dere på ski og det hele!

Ble litt rotete dette...;)
KLEM TONE

Unknown sa...

Hvert 10. minutt?! Oi

Livø sa...

Elisabeth:
Angående skjevt bakhode. Om du sørger for at han ligger på den andre siden stort sett vil dette virke inn positivt.
Når jeg skriver tøyning så er det noe som bør gjøres av en fysioterapeut. Du kan på helsestasjonen få henvisning til fysio for å få vurdert nakken til Leo, hvis det er behov for tøyning vil du lære hvordan du gjør det.
Birgittes nakke har blitt "fast", dvs at jeg ikke kan få henne til å legge hodet helt over til den andre siden. Når jeg kjenner på muskulaturen er den strammere på den ene siden. Jeg tøyer henne kun en gang om dagen, men vet jeg burde gjøre det litt oftere.. Vi får se hva det blir til....

Tone: Vi bruker smokk, men det skal mye til for at de klarer å holde den....tror de egentlig liker best å ikke ha smokk.
Vi gir grøt to ganger og de spiser opp alt... jeg lager grøt av 100ml melk og 45ml grøtpulver til hver. Så de spiser mye. De får melk umiddelbart etterpå og da drikker de gjerne ml. 50-150ml... Barna mine er nok noen skikkelige matvrak ja... Når de bare får melk drikker de ml. 150-250ml.

Hørtes vanvittig slitsomt ut med hvert 10min. Natten min har vært ganske oppdelt den også, men ikke riktig så ille... har vel totalt sovet 3 timer før foreldrene mine tok barna kl. 7 i morges... da sov jeg til 9....

Eva sa...

Tønnes har også favorittside..
Men, han er ikke stiv på noen måte.
Fysioterapauten har stortro på at det skal rette seg. Så vi stimulerer bare til at han bruker musklene på andre siden. Han har blitt masse "rundere" i hodet siden vi begynnte med det.
Nå hender det også at han snur på hodet i søvne også..
Superdupert!

Livø sa...

Det høres veldig bra ut Eva, dette har vært tilfellet med Askil også. Han har ikke noen tydelig favorittside lengre og bakhodet har blitt mye rundere enn det var en kort periode.

LuckyTone sa...

I natt var vi tilbake til søvn fra 21-07.30. deilig.Tror Gabriel klør noe enormt i gommene. For i går kveld smurte vi på den denta-greien og han sov. Så jeg regner med at han våknet hele tiden fordi han klødde sånn. Så nå blir det denta-ting på han hver kveld:)