mandag 8. januar 2007

Diabetes genet...

Ja i dag kom det en telefon fra folkehelse instituttet som fortalte at Oscar har diabetes genet. Vi tok noen tester av fri vilje etter første helsesøstertime og sendte disse inn. Fredrik sitt resultat kom ganske raskt, og jeg har helt glemt at vi ikke fikk noen resultat på Oscar. men i dag kom det altså...

så det som skjer nå er at han har 7% sjanse for å utvikle diabetes. Det er jo ikke så mye, men sjansen er der like fullt. Han skal ta blodprøve på 3, 6, 9 og 12 mnd og deretter en gang i året. Han il bli fulgt godt opp ang dette. Det er jo betryggende.

ikke så koselig egentlig, men på en måte greit å vite at han ligger i faresonen...

___________________________________________

Ellers var vi på 3 mnd kontroll i forrige uke. Da var Fredrik 61,5 cm og 5755 gr og Oscar 60,5 cm og 5740 gr. Så det er ganske så like ja. Men Fredrik var jo 250 lettere ved fødsel, så han spiser godt ja.

Fredrik er fortsatt litt vanskelig å få i mat. Fryktelig sta. Får han ikke mat i riktig øyeblikk så sliter vi i lang tid med å få i han noe i det hele tatt. Utrolig slitsomt. De er også masse oppe om natten om dagen. Regner med at de er i en vokseperiode. I natt fikk de mat kl: 2030, 2245, 0115, 0420, 0705 og 10. Jeg blir SPRØ av slike netter! Heldigvis er det ikke ofte det er slik da. Vi kommer til å innføre grøt om ikke så lenge. Helsesøster sa at vi kunne begynne med innføring om en ukes tid, og det har vi planer om å gjøre. Kanskje det hjelper litt?

Når det gjelder meg så sliter jeg fortsatt med høyt blodtrykk og dårlig bekken og rygg. Går til manuell terapeut en til to ganger i uken og hun klarer å løse opp ryggen, men bekkenet blir ikke noe bedre. Så nå har jeg fått henvisning til en annen fysioterapeut som er spesialist på bekkenløsning og skal gå til trening og behandling der samtidig som jeg går til manuellterapeuten. Kjekt med gratis behandling i 6 mnd etter fødsel... Hvis ikke hadde jeg ikke hatt råd i det hele tatt.

Ja det var vel min oppdatering i dag...
har hatt litt problemer med å logge inn her den siste tiden, men i dag var det bra igjen. håper det holder seg slik.

Og bare sånn at dere vet det så sliter maskinen med "shift"-knappen og dermed så blir det mange små bokstaver her. Så vet dere det! ;)

Klem Magnhild

4 kommentarer:

Eva sa...

Flott rapport!
Høres drygt ut med de nettene gutta er så mye våkne..
Jeg hadde blitt tussete om jeg ikke fikk nattesøvnen min..-)

Gutta vokser fint da..

Vi fikk også tilbud om den diabetes undersøkelsen.. Men, det har visst kokt vekk i kålen..-))

Håper du får skikk på kroppen din snart! Kan ikke være noe morro med kranglete rygg nå..
Det er en del kg som skal bæres..
Hvordan løser du det??

Vel vel..
Får vel få skjønnhetssøvnen min..

Livø sa...

Så flott at dere blir fulgt så godt opp da Magnhild!
Har ikke hørt om denne testen engang vi....

Så bra at kontrollen gikk fint, håper også at guttene vil sove litt mer sammenhengende etterhvert også!

Håper virkelig du får god hjelp til bekkenet ditt, det er jo bare kjempeviktig! Lykke til vennen!

LuckyTone sa...

Godt at de kommer til å følge med om det utvikles diabetes. Får kysse fingrene for at han slipper.

Vil gi deg en god klem og håper virkelig at du snart blir 100%. Det kan ikke være noe kjekt når du har tre barn!

Flott str på guttene din. Slår nok ikke min runde-Gabriel.:) Han er kjempen i tvillingklubben her:) Det er fortsatt stor forskjell på guttene mine. Det er såååå deilig å bære Isak etter at jeg har bært på 7 kgs Gabriel:)

Cecilie sa...

Så like guttene dine er i lengde og vekt - det må jeg si.
Her er det stoor forskjell, men det er nok også fordi det er gutt og jente.

Kjedelig med diabetesgenet - krysser fingre for at har ikke er blant den 7%.

Håper du blir bedre og at guttene snart sover litt lenger økter av gangen.

:)