lørdag 6. januar 2007

Vekt, lengde, motorikk og noko attåt

Hei jenter og godt nyttår!
Prøvde å legge inn en ny melding i går, men det var visst noe galt..

Jeg lurer veldig på hvor store barna deres er nå og hva de mestrer? Det er veldig interessant å vite med tanke på at mine er 7 uker premature.

Mine deilige unger ble 4 måneder på nyttårsaften og vi var på helsestasjonen i forrige uke igjen på kontroll da jeg mistenkte at vikaren vi hadde på helsestasjonen før jul ikke var helt nøyaktig.

Og det stemte bra.
På den målingen var Kasper 61cm og Gabrielle 57. På målingen forrige uke var Kasper 64 og Gabrielle 61 - og stemte bedre med det jeg trodde selv. Og ikke kan de ha vokst så mange cm på knappe 2 uker.. Når det gjelder vekt så var Kasper ca 7200 og Garielle ca 6100.

Helsesøter sa at hun ikke hadde trodd de var så mye premature hvis hun ikke hadde visst det og det var godt å høre. De lå helt på snitt med sine jevngamle babyer og fulgte sin egen kurve veldig fint. Når det gjaldt det motoriske var de også helt på høyde.
De har begge begynt å rulle fra mage til rygg og holder leker med hendene og putter de i munnen :) Begge smiler fra øre til øre og Kasper ler forsiktig. Han har også begynt å bable veldig og det er helt fantastisk å høre på - Gabrielle er hakk i hel.

De elsker å ligger under babygymmen.
Jeg kjøpte en babygym av tre fra Sprell med trefigurer på, men den kunne jeg ha spart meg for... Den som er mest interessant er en jeg hadde etter Fride - en Ole Brum babygym som lager raslelyder og spiller musikk og lyser når de dunker borti Ole Brum figuren. Virkelig spennende og under der kan de ligge i en evighet.

Ellers så er de veldig stille og rolige små skapninger :) De er veldig selskapssyke og elsker å komme opp å se og følge med på det som skjer rundt dem. Vi prøvde bl.a. å satte vippestolen på det øverste hakket her om dagen og dere kan tro det var populært! Armer og ben sprellet om kapp og smilet ville ingen ende ta!
Kasper er en ordentlig kosegutt og Gabrielle likeså og de er begge veldig gode på å flørte og sjarmere folk i senk.
De sover 3 ganger om dagen - et par timer etter frokost, 2-3 timer rundt lunsjtider og en liten time på ettermiddagen. De legger seg så rundt klokka 20 og sover til dagen etter.

Jeg merker at behovet etter mat er stort på ettermiddagen og da går det virkelig nedpå med melk så jeg har så smått begynt å tenke på å gi litt grøt. Kommer nok ikke til å begynne enda - skal først forhøre meg på neste kontroll som er den 24. januar. Da er de jo nesten 5 måneder.

Håper alle har det bra!

Dette ble visst litt lenger enn det jeg hadde tenkt, men pytt, pytt ;)

Klem fra oss.

5 kommentarer:

LuckyTone sa...

Jeg var på kontroll med guttene like før de ble tre mnd. Og jeg har ikke noen småtasser nei:)
Gabriel: 7130 g (ja, det er helt sant), 62 cm lang
Isak : 5390 g og 60 cm lang
Ganske stor forskjell på de. Gabriel låg like over streken for gjennomsnittet, både i lengde og vekt. Mens Isak låg like under.

Her også elsker guttene å ligge under babygymmen og sprelle med beina og mase! De gurgler og prate-hyler masse. Isak prater høyest. Begge to smiler fra øre til øre.
Og 3. januar lo begge to for første gang:) Det var sååå kjekt. Vi var på stellebordet ( har to stellebord på badet, så vi steller hver vår samtidig) jeg tullet mye med Gabriel, så blåste jeg litt på magen hans, og han skrattet. Utrolig deilig lyd!! Da fant sikkert Isak ut at han ikke skulle være noe dårligere enn Gabriel, så han lo av oss han da:) Tidige!
Ellers så snur de ikke seg rundt enda. Kan se ut som om Gabriel snart vil, men....vet ikke... Begge to tar etter leker med begge hendene og putter det rett i munnen og biter hardt til!
Koselig dette!
DET BESTE AV ALT ER DEILIG BABYLATTER:)Smask!

Livø sa...

Skjønner godt at du lurer på dette jeg Cecilie! Det gjør vi også, ene og alene av den grunn at det er spennende å følge med hverandre!

Birgitte og Askil var begge 61cm på vektkontroll sist onsdag, Birgitte veide 6000gr akkurat, mens Askil veide "bare" 5620gr. Nå regner vi med at han jevner ut vekten igjen siden han får grøt 3 ganger daglig.

Her i huset er det masse smil og latter, det har det igrunnen vært siden før jul. Birgitte var først ute med latteren tidlig i desember, men nå ler de gjerne i kor! De fører lange samtaler med oss, de vil ingen ende ta. Innimellom virker det som at de "prater" med hverandre også. Det er så morsomt når de får øye på hverandre, brede smil og blikk med stor forundring...

Motorisk sett er det ganske stor forskjell på de, Askil digger å ligge på magen. Han har ikke full underarmstøtte enda, men det nærmer seg. Han har ved flere anledninger rullet over til ryggen igjen, men jeg mener dette er tilfeldig og at han ikke egentlig har løst gåten skikkelig enda. Birgitte synes det er greit å ligge på magen en liten stund, men hodet hennes er altfor tungt enda til at hun orker å løfte det noe høyt. Hun jobber ikke helt hensiktsmessig med saken, ofte kommer rumpen opp i stedet for hodet. Rulling har hun foreløpig ikke vært i nærheten av.
De er begge svært opptatte av hendene sine, og hverandres ikke minst. Birgitte griper forsøker å gripe etter ting man rekker til henne. Askil forsøker også, men lykkes ikke like godt enda.
De følger godt med på alt som skjer rundt de, utrolig morsomt!

Her sover de også ca 3 ganger på dagtid. Etter frokost, ute i vognen. Etter lunch ute på tur. Og en liten lur etter middag enten på matten eller i vognen.
Vi forsøker å begynne med legging ca kl. 19, slik at de da er i seng og sover til kl. 20/20.30. Det vi drømmer om nå er netter med litt mer sammenhengende søvn... og gjentar den siste natten seg skal vi være voldsomt fornøyde!

Jeg forsøker så godt jeg kan bare å være Mamma for mine to søte små, men det er ikke helt enkelt å legge fysioterapeuten på hylla... har jo jobbet masse med barn og jeg prøver å ta meg i det når jeg begynner med ganske systematisk stimulering...

Eva sa...

Mine gutter er vel fortsatt minst og treigest i utvikling...

Var på kontroll 4.jan.
Konrad var da 5340g og 58 cm.
Tønnes 5140 og 58 cm.
De har virkelig begynt å vokse! For de har lagt på seg ca 800g hver siden 13.des.

Ellers så er de veldig flinke med blikket. Smiler gjør de og.
Har begynt å lage koseprate lyder.
Det skjer egentlig noe nytt hver dag.
Konrad er veldig flink å løfte seg opp når han ligger på magen.
Der kan han stå med strake armer ganske lenge.
Tønnes er og flink, men sliter litt med tolmodigheten..

Babygymmen har begyntå bli interessant den og.
Men det som er aller mest morro er å kikke på broren. Slå litt på hverandre. Da prater de litt og får de tak i brorens arm med munnen, da smattes det ivrig..
Søte små nurka!

Her soves det til den store gullmedalje!
3-4 timer midt på dagen
1-2 timer i fem seks tida
Og i seng rundt ellve.. Er ikke så nøye. Vi legger dem når de er stappa mett. Sitte å ammer store deler av kvelden.. Og avslutter med mme.
Da sover de alt fra 6-9 timer før de vil ha mat igjen!
Og da sover de ett par timer til.-)

Vi koser oss!

Cecilie sa...

Så kjekt å lese om babyene deres :)

Gabriel er ingen smågutt, nei :)

Vet akkurat hva du mener med å ligge å prate til hverdandre, Livø. I dag under nattstellet hadde vi de på magen mot hverandre (som vi ofte har) og da skravlet virkelig Gabrielle i vei mens broren begynte å le mens de hadde øyekontakt med hverandre! Det var et så nydelig øyeblikk - smeltet helt, jeg *sukk* De er jo bare til å spise opp!

Eva: Må si jeg beundrer deg og dere som ammer, altså! Jeg tenker bare på hvor mye som blir spist av flaska på kveldstid så jeg tør ikke en gang å tenke på hvordan det er med amming. Flink er du!

Eva sa...

Takk for det Cecilie..
Men, så går det med litersvis med drikke og store mengder mat om dagen og da.. (til meg ja..)
Mannen kan ikke ha det lett som skal ned i vekt, når jeg går og gomler alt jeg kommer over....-)

Var akkurat innom senga til guttene.. Ja, de er tidlig i seng i dag da de ikke fikk dubben sin i sekstida.
Der låg Tønnes småvåken, satte store øyner i meg da jeg kikka nedi senga.. Er jo så skjønn!
Tusla forelska ut igjen og like stille. Skikkelige snille gutter!