søndag 17. desember 2006

Pinnekjøtt nok engang!

Hei til dere som er drevne når det gjelder pinnekjøtt!
Som den østlendingen jeg er, er jeg vokst opp med ribbe på julaften. Men, vi har alltid spist pinnekjøtt en av dagene i romjulen eller på nyttårsaften. Nå i år skal vi være hjemme i Moss og må selv sørge for luksusen....
Dermed skal vi kokkelere pinnekjøtt selv for første gang.
Har dere noen tips til oss som er grønne for å oppnå best resultat?
Hvor mye må vi beregne pr. person?
Hva er "riktig" tilbehør?

Jeg er veldig takknemlig for alle innspill som kan hjelpe oss på veien til en vellykket middag!

3 kommentarer:

Cecilie sa...

Så spennende!
Nå har jeg ikke mye peiling på pinnekjøtt, men må bare si at vi skal også feire jul hjemme og jeg skal stå for matlagingen.
Så her blir det ribbe og det som hører til - og det er jo nesten flaut å si at jeg er 32 år og har aldri laget ribbe før...uff.

Et must til pinnekjøtt er vel hvertfall kålrabistappe - mmmm! Og akevitt, da ;)

Lykke til!

Magnhild sa...

Pinnekjøtt:
Masse kjøtt per person, vi hadde 1,5 kg på to personer og hadde bare tre biter igjen. Ikke la det ligge for lenge i vann, da mister det den gode smaken. damp kjøttet på bjørkekvitser, det gir best resultat. damp det til kjøttet løsner fra beinet. (sikle)

Av tilbehør har jeg bare kålrotstappe. Masse og mandelpoteter. samt litt av "vannet" fra kjøttet til å ta på potetene. Vi har også gulerøtter til, men det er bortkastet spør du meg... Hehe... Men oppi kålrotstappen eller kålerabistappen som det egentlig heter, så har vi tre fire poteter og et par gulerøtter. Samt salt, pepper og kraft fra kjøttet. Også fløte selvsagt.

åååh nå ble jeg sulten igjen. Vi har hatt kalkunbryst i dag. Det er ikke så ille det heller. Og på fredag hadde vi svineribbe. Deilig deilig!!

LuckyTone sa...

Når du skal lage kålrotstappe: Knert:) den godt, tilsett melk, fløte salt og pepper. Slik lager vi den. Veldig deilig.