lørdag 31. mars 2007

PÅSKE BABBEL

Tenkte vi kunne ha en liten babble tråd her. Så kan vi skrive om alt og ingenting:)

Her er det fortsatt nydelig vær. Guttene ligger i vognen og sover...de våkner vel snart nå, siden jeg tok pcen på fanget:) Skal gå på tur når de våkner igjen.
Er det mange som skal på påskeferie da? Bortsett fra Livø, som sikkert koser seg skikkelig på fjellet akkurat nå!
Vi blir hjemme hele påsken, Håkon må jobbe her dag butikken har åpent. Men men, noen fridager blir det.

I det siste har Gabriel vært helt tussete om natten. Når vi legger de kl 19, griner han til ca 20 hver kveld. Jeg går inn og ut rommet hele tiden. Nå han endelig sovner våkner han 1 gang i timen helt til vi skal stå opp kl 07.30. Han våkner bare så vidt og knirker og griner, jeg putter i han en smokk og sier; hysj, hysj. Jeg blir jo helt sliten av det!!! Lurer på om han bare må sjekke om jeg er der.... Ja, ja, jeg blir gal av det!!! Hva skal jeg gjøre?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I natt klokken fem sa jeg til Håkon at vi måtte bytte side i sengen, slik at Håkon tok Gabriel og jeg tok Isak(Isak sover fint hele natten:)) Men hva skjedde da? Gabriel sov fra 05-07 og Isak våknet!!! Da fikk ikke jeg sove alikevell....hva er det med meg!!!!!?!!!!
I natt skal vi "kaste" de inn på eget rom. Håper det går bra, for da får vi vårt soverom alene. JIPPI!!!
Nei, jeg får tusle en tur i finværet!

klem

21 kommentarer:

Cecilie sa...

Ja, er det ikke typisk at den andre ungen blir urolig når mamma sier at nok er nok. Uff - håper natta i natt blir bedre.

Vi har hatt noen netter hvor Gabrielle har vært litt urolig og jeg har måttet opp å gi smokk en sånn ca 100 tusen ganger og jeg har vært helt firkanta i øynene dagen etter. Heldigvis så er det bedre nå!

I dag har jeg hatt en alenedag og det var helt nydelig!
Jeg var først og fikk kroppspeeling og massasje kl 10 og så møtte jeg ei venninne klokka 12 - vi tok oss en deilig lunsj og fikk oss en nydelig kaffe og jeg brukte masse penger på ting jeg må ha, men som jeg ikke trenger + at ungene selvfølgelig også har fått litt som de kanskje hadde klart seg uten.
Men det føltes godt å bruke litt penger i hovedstaden!

Ellers så skal vi også holde oss hjemme i påsken - skal komme oss inn i nyhuset og det ser jeg virkelig frem til. Så - neste helg bor vi i huset som vi forhåpentligvis skal bo i, i mange, mange år fremover. Herlig!

De eneste planene vi har utenom flytting er at vi skal invitere noen venner til litt mat og vin på påskaften - det blir hyggelig.

:)

Magnhild sa...

Ja så det er flere som er hjemme i påsken? Vi blir bare hjemme til onsdag, har delt opp påsken på fjellet denne påsken, og vi skal opp siste del. Ser ikke helt frem til å reise på hytten med de to små, men vi var der i julen, så det må vel gå greit nå også tenker jeg. Det er bare gåingen fra bilen og ned til hytten som stresser meg litt. Menmen, det blir sikkert koselig uansett. Det er helt feil å ikke dra på fjellet i påsken for meg. Har gjort det så lenge jeg kan huske.

Ellers så har vi så vidt begynt på "bytte hus og hage" prosjektet her hjemme. Nå er mamma sin terasse revet ned, de fleste hagebuskene saget ned og ikke minst fjernet fra hagen. Det som gjenstår er å sage ned tre store trær. En gran på ca 10 m og to furutrær omtrent like høye. Hadde det bare vært å sage dem ned, men de MÅ sages slik at de faller i en spesiell retning. Om det går galt så ender de over garasjen, huset eller ut i sjøen... Ingen av delene er spesielt interessant... Ellers har vi vært på skiferjakt hos familiemedlemmer som har overflødige skifer, så det blir nok snakk om en mur platting til sommeren håper jeg.

En annen ting som er moro er at min svoger, han som var gift med min søster, har funnet seg en ny jente og kjøpt hus med henne. Det betyr at to hus skal slås sammen til ett. Altså ikke husene selvsagt, men inventaret. Det betyr at mye kommer til oss. Som et piano, skinnsalong (slitt og slikt, men like fullt en salong. vi får tre stuer i nyehuset og har bare en salong, så...) I tillegg kommer det litt annet også til oss. Håper også litt på et maleri som Liv fikk av han da hun var syk, det heter "Englevakt" og er utrolig nydelig. Jeg vet enda ikke om han skal ha det med seg videre, men jeg har sagt at jeg er villig til å oppbevare det for han om han vil det. Jeg er ikke sikker på at om jeg var en ny jente hos en mann og at denne mannen tok med seg et stort maleri som ene og alene minner han om hans avdøde kone, er ikke sikkert på om jeg ville likt det som ny dame. Men det er meg da. Kan jo være at hun liker det bildet hun også.

Uff nå ble det mye tasting på meg her, men det er så deilig å sitte i stuen alene når alle andre sover...

LuckyTone sa...

Cecilie:
Så deilig med alenedag med massasje, lunsj og shopping. Perfekt alenedag!!!
Dere får ha lykke til med flyttingen til nytt hus. Alltid mye pikk pakk som skal flyttes da:)
Magnhild:
Lykke til med skiferjakten;)
Det var så kos å ha dere på besøk, håper ikke det blir lenge til vi treffes igjen!
Får håpe du får/får oppbevare bildet hos deg. Det hadde sikkert vært kjempe flott for deg.
Tror ikke jeg heller hadde likt om mannen skulle hatt ett stort maleri som minner om hans tidligere kone, MEN jeg hadde nok forstått det om han ville. Barna hennes bor jo der. Trengs jo mange minner av mammaen for de da...
Det er så trist Magnhild, har tenkt mye på det og dere. KLEM!!!

I natt sov jo guttene på eget rom.... det gikk jo ikke så bra for Gabriel. Han våknet minst hver 1/2 time(men det har han jo gjort den siste uken) Så i dag er vi temmelig trøtte. Isak sov som en stein, snille gutten.
Vi skal prøve igjen i natt, men da skal gabriel få ligge på min tynne pute. Kanskje det hjemper at han lukter litt meg:) Vi får se.

Kos dere jenter!

Cecilie sa...

Magnhild: Så utrolig trist med søsteren din. Mener jeg har hørt det tidligere, men når døde hun? Håper det ikke gjør noe at jeg spør..?
Angående det maleriet så tror jeg ikke at jeg hadde hatt problemer med å ha det hengende på veggen. Jeg synes det blir noe annet når han er enkemann enn om de hadde vært skilt, hvis du skjønner. Men det er vanskelig å vite hvordan man hadde reagert.
Men som Tone nevnte så er det jo barna også.

Tone: Så kjedelig med Gabriel, men det kan jo være at det hjelper å ha noe som lukter deg, ja.
Plages han med tenner, tro? Kan jo være at det er derfor han våkner så ofte..?

LuckyTone sa...

Tenner...kanskje? Kan ikke se noe svulmende tannkjøtt i munnen, men....:)Jeg skal prøve å smøre på sånn dentanox(eller hva det nå heter)Men ikke i natt. I natt får han puten min, så ser vi hvordan det går... skriker han, får han litt på gommene sine:)

Ellers så har jeg kjøpt festdrakter til guttene, og Håkon har tatt med hjem bunadsko til de. De er sååå utrolig fine. Så da får jeg håpe det blir fint vær på 17. mai, så vi kan trille litt rundt.:)

Cecilie: Flytter dere langt? Eller kan dere bære tingene fra dør til dør, slik som Magnhild og de kan?:)
Må være deilig med nytt hus. Er det nybygget nå?
Vi bor i ett veldig gammelt hus,(1890 har vi vel funnet papirer på) men har pusset opp mye. Hele 2. etg er flott og lys og deilig. Gangen er ordet, kjøkkenet er fixet. Kunne tenkt meg og gjort litt med stuen, men får ta litt etter litt:)

Eva sa...

Hjemmepåske på oss også..

Gubben er igang med gravemaskina uti hagen. Nå skal vi lage lekeplass...:-)
Må vel ut jeg og, gutta sover å da ma jeg få gjort litt..

Tastes mer senere damer!

Unknown sa...

Tone: Så slitsomt!! Kanskje du snorker? He he;)

Magnhild: Det må være litt rart for dere dette. Håper du får bildet, men jeg ville tenkt det sånn at det hadde vært kjekt om han ville ha det selv også.

Unknown sa...

Eva: Veldig greit med lekeplass utenfor huset. Her kommer nabolagets lekeplass rett ved vårt hus så vi trenger ikke å lage i stand noe selv. Har så liten tomt også.

Cecilie sa...

Tone: Vi har ca 100 m til det nye huset så det er ikke langt unna og det er deilig.
Ja, huset er helt nytt - vi overtok det 15. mars.

Så sjarmerende med så gammelt hus! Er det type sveitser, eller?

Morten og jeg totalrennoverte leiligheten vi bodde i før vi kjøpte hus så det er ganske deilig å nå kunne flytte inn uten at mye skal ordnes.

Eva sa...

Gutta har vært på sin første ordentlige fjelltur..!Ta en titt på skoften.no!

LuckyTone sa...

Eva: Så kjekt med lekeplass! Vi skal også lage en lekeplass, men drøyer det 1 år eller 2.
Skal se på skoften.no etterpå:) Det er så deilig å være ute i flott vær!!!

Cecilie: Deilig med alt nytt!!!
Godt at det ikke er så langt unna der dere bor nå da!
Sveitser hus? Jeg vet ikke helt hva det er jeg...Rødme...

Natten i natt: Gabriel sov som en stein på min pute, i sin seng:) MEN da var det selvsagt Isak som holdt det gående. ...oppgitt...
Men han er litt forkjølet, så vi får skylle på det. Håper begge sover i natt!

Nå skal jeg kjøre bilen min på service... Artige penger å bruke det...:(

LuckyTone sa...

Eva: Såg inne på skoften.no.
Så kjekt! Deilig med en fjelltur. Flotte bilder av skoftetrollene og mamma som forer de:)

Eva sa...

Skoften er fjellet jeg gikk 120 turer på i fjor.. Drektig på ca 100 av de turene.. Skoften er 368 moh og turen tar en halvtime++ opp. Nydelig utsikt der oppe..

Så var det gutta sin tur til å bestige det! Og det gikk kjempflott!

Nei, nå bråker Konrad..
Ferdig med dagens lur....

LuckyTone sa...

God morgen!
Vi har hatt nok en kjip natt:( De våkner annenhver gang gjennom hele natten. Så i natt har Håkon hatt "vakt" frem til 02. Og jeg resten av natten. Er trøtt i trynet nå.....8)Vet ikke helt hva vi skal finne på....

Men,... I dag skal vi på 6 mnd kontroll. Er spent på hvor stor guttene er blitt jeg nå:) Det er så kjekt å veie de.

Ha en fin dag!

Eva sa...

Så rart at gutta dine våkner så ofte på natta...
Er de mette? Sikkert dumt spørsmål..)
Her blir gutta proppa med mat før de legger seg for kvelden.

Det er jo kanonslitsomt å ikke få nattesøvn!

Kanskje dere fikk noen gode råd på helsestasjonen.

Lykke til vidre med sovnen!!

Eva sa...

Jo da. Det blir hjemmepåske på oss!
Tenkte kanskje jeg skulle ta turen til Sarp ( søstra mi). Men, jeg orker ikke tanken på 9 timer i bil på natta... Egentlig skulle søstra mi og familien hennes komme oppover. Sjukdom felte dei planene nok en gang. Minstejenta hadde rs virus i vinter, og sliter med helsa i etterkant av det. Trasige greier..

Gleder meg til Ronny skal ha fri noen dager nå. Det blir masse barn på meg om dagen. Føler at jeg ikke rekker særlig annet..
Skift-pupp-gulp-lek-pupp-gulp-sove-skift-pupp-gulp-grøt/frukt-lek/gulp-pupp/dubb-lek-pupp-nattstell-pupp/flaske-nattinatt....
Og der gikk en ny dag....:-)
Inni mellom er det plass til masse kos og deilige stunder med de to gode guttene mine!

Nå skal jeg kose litt med storgutten min.. Donald lesing på senga. Alle aldre har sine gode ting. Bare så synd at det blir litt nedprioritert for tida. Han er jo 8 år og klarer seg fint selv..

Vel vel..
Skravle skravle..
Kos her fra regntunge Fræna!

LuckyTone sa...

Eva: De spiser godt før de legger seg så de er nok ikke sulten heller. Da hadde de sikkert vært hysteriske når de våknet, men de våkner bare og kviner/griner litt så kommer jeg eller Håkon inn og putter smokk i de og sier hysj, så sovner de igjen. Og våkner igjen om 10-60 minutter!!! Men i natt har de vært bedre!!! De sov uten å våkne fra 01-05. Men jeg er enda ikke fornøyd, vet jo at de kan:):)

Enig i at dagene går i ett, plutselig er det kveld og plutselig(etter mange turer inn til guttene:)) er det morgen.
Kan tenke meg at store gutten din må klare seg litt alene, ikke bare bare å ha to små som krever sitt. Men da er det godt å kunne kose litt med donald lesing på sengekanten om kvelden og prate litt!

Nei, nå må jeg gjøre noe fornuftig, guttene sover!

Stor klem

Unknown sa...

Tone: Fy søren hvor slitsomt!!

Eva: Jeg er så UTROLIG imponert over den ammingen din!!

LuckyTone sa...

Gos kveld!
Nå sitter jeg og har kveldsvakt på guttene:) Håkon har lagt seg og jeg legger meg litt senere...I natt skal Håkon ha nattevakt:) og jeg skal sove. Lurte litt på om jeg skulle legge meg nede på sofaen, for jeg våkner jo alltid når guttene våkner selv om jeg vet at Håkon skal putte smokk:)

Som dere da skjønner så holder fortsatt guttene på og tulle om nettene. Tror de har kommet inn i en dårlig vane... uff, men det BØR gå seg til snart. Slitsomt dette.

Men, men alt ordner seg til slutt:):):):).....håper bare det er snart.....

Sofa-seng-sofa-seng-sofa-seng-...hmm
Eller jeg kan si
Sove-våken-sove-våken-sove-våken-

LuckyTone sa...

Jeg sov i sengen og guttene sov:):) Ja, ja, Gabriel trengte innputting av smokk i 3 tiden. Og det var det! Håper det er en ny trend:)

Eva sa...

Håper du får flere sånne netter Tone!
Tønnes har tulla litt om natta her siste to nettene.. Våkner av tett nese.. Og da blir han litt hysterisk av seg. Tok han opp i senga for pupp i natt. Jeg våkna etter ca 2 timer og lurte han opp i senga si igjen. Så våkna han etter 1 time. Tok med begge guttene på sofaen for den vanlige natt/mårgen puppen.
La oss igjen. Alle sov godt da telefonen ringer! Ikke noen stille lyd. Sentralen står klokt plassert på soverommet vårt....! Det var far min som mente jeg hadde sovet lenge nok! (fjøstid...)
Snille mannen min sto opp og gikk ut i stedet for meg! Selvfølgelig våkna Tønnes igjen.. Opp i senga og mer pupp! Mamma trøtttttt..
Er superdårlig på nattevåk!
Så nå skal jeg tusle meg i seng..