fredag 16. mars 2007

Ruller og åler alle?

Jeg lurer litt jeg.
Ruller alle tvillingene nå?
Har de begynt å åle seg fremover?


Oscar og Fredrik ruller begge veier, men skjønner ikke alltid det å komme seg tilbake fra magen og blir derfor kjempesint etter en stund. Ingen av dem har begynt å åle seg fremover. Oscar kommer seg litt bakover mens Fredrik klarer å komme seg rundt sin egen akse, men ikke fremover eller bakover. Det er vel like før nå, men synes nesten de er litt treg...

Hvordan er det med deres små?

6 kommentarer:

LuckyTone sa...

Slik er mine gutter:
De ruller begge veier. Jeg legger de alltid ned på ryggen på gulvet, men de snur seg med en gang. De ruller veldig lett rundt, flere ganger. Isak har funnet ut at det er måten å komme seg litt bortover på. Rulle, rulle, rulle:)
De åler seg ikke fremover enda. Av og til står de på knærne, men forstår absolutt ikke at de lett kan krype da!!!! Det kommer vel om en stund.
Så her i huset tror jeg det blir en stund til de klarer å komme seg fremover....Men tror ikke de er noe sene, de fleste kryper vel ikke når de er 6 mnd. eller???? Tror jeg leste i goboken papirene at de kryper gjerne i 8 mnd alderen.........om jeg ikke tar helt feil nå. Men det er jo selvsagt forskjellig. Noen går jo når de er 9 mnd!!!!!!!!!

Eva sa...

Konrad er super på rullene nå! Helst mot høgre.. Tror jeg har sett en venstrerulle. Fra rygg til mage ja.
Har ikke helt skjønnt det med å rulle til ryggen igjen enda. Så etter en stund er det en meget sint herremann som er sliten..
Tønnes var det første til å rulle rundt.Men det har visst blitt med den ene gangen... Legg seg over på sida, men er ikke vidre interessert i å snu seg rundt..
Er ikke bekymra enda.. Men, syns han snart må få det til..
Han er veldig flink på andre områder, så plutselig en dag så er han vel igang..:-)

Livø sa...

Som barnefysioterapeut roper jeg nå ut: INGEN GRUNN TIL Å BEKYMRE SEG PÅ LANG TID ENDA!!
Det er helt normalt å ikke rulle fram til 8 mnd alder, i noen bøker faktisk enda lengre også. Krabbing er normalt mellom 8 og 14 mnd mener jeg, mens å gå er normalt mellom 9 og 18 mnd!
La de små få utvikle seg i det tempoet som er naturlig for de, legg bare til rette slik at de får god stimuli og masse motivasjon i trygge omgivelser!

Cecilie sa...

Begge to ruller begge veier - Kasper er den ivrigste fra rygg til mage, men ikke mye interissert andre veien. Gabrielle ruller kjapt over fra mage til rygg, men det kan gå lang tid mellom hver gang hun ruller fra rygg til mage.

Stresser ikke med selvom de snart er 7 mnd. De er jo litt premature også så jeg må nok ta hensyn til det. Selvom de ikke ser premature ut mtp størrelse.

Men så blir det også til at jeg sammenlikner litt med Fride som var tidlig ute med mye - og det blir jo helt feil å gjøre det. Alle barn er jo forskjellige.

Alt til sin tid, som også LIvø sier.

Cecilie sa...

Glemte å skrive at Kasper kommer seg fremover og sideveis på sin egen oppfinnsomme måte mens Gabrielle snurrer rundt og rundt :)

Unknown sa...

Mine ruller. De åler ikke, men ofte havner de 1 meter utenfor teppet, så de beveger seg jo litt.